Rejsekammerater
Samtalespil udviklet sammen med Røde Kors til brug i deres sprogcaféer
Rejsekammerater er en serie samtalespil for to eller flere personer. I spillet møder I forskellige steder og personer, som hjælper jer med at sætte gang i dialogen.
Målet er den gode samtale på almindeligt hverdagsdansk.
Spillet er udviklet til Røde Kors med støtte fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fonden.
I serien findes: Hverdag & Hjemmet · Det Danske Samfund · Børn & Fritid
Det Danske Samfund
I denne udgave af Rejsekammerater udforsker spillerne forskellige steder og møder personer i det danske samfund. Målet er den gode samtale om ting i det danske samfund på almindeligt hverdagssprog.
I Det Danske Samfund kan spillerne udforske: en café, en villavej, et apotek, et bibliotek, en bondegård, et lægehus, en togstation og en aftenskole. Hver scene har et inspirationskort med centrale ord og vendinger, der knytter sig til scenen og kan bruges som støtte, mens spillerne taler sammen.
Spillerne kan for eksempel tage en tur på apoteket og tale med apotekeren Birgitte eller kunden Mogens.
Eller de kan tage en tur på biblioteket, hvor de kan tale med Mathilde på 12 år eller Rigmor på 62 år.
Hverdag & Hjemmet
I denne udgave af Rejsekammerater går spillerne på opdagelse i danskernes hjem og hverdag. Målet er den gode samtale om ting, der fylder i hverdagen på almindeligt hverdagssprog.
I Hverdag & Hjemmet kan spillerne opleve: trafikken, en stue, en genbrugsplads, en have, gæster, en frokostpause, et køkken og et supermarked. Hver scene har et inspirationskort med centrale ord og vendinger, der knytter sig til scenen og kan bruges som støtte, mens spillerne taler sammen.
Spillerne kan møde gæsterne Kim og Tina, der er på besøg hos Kims far, Ole.
Eller de tage en tur i supermarkedet, hvor de møder forskeren, Bertel, og tolken, Sonja.
Børn & Fritid
I denne udgave af Rejsekammerater besøger spillerne forskellige scener fra danskernes fritidsliv. Målet er den gode samtale om fritid og børn på almindeligt hverdagssprog.
I Børn & Fritid kan spillerne besøge: et museum, en legeplads, en fødselsdag, en biograf, en skole, naturen, en idrætshal og stranden. Hver scene har et inspirationskort med centrale ord og vendinger, der knytter sig til scenen og kan bruges som støtte, mens spillerne taler sammen.
Spillerne kan for eksempel komme til fødselsdag og møde fødselsdagsbarnet, Astrid, og hendes far, Hans-Henrik.
Eller de kan tage til træning i hallen og snakke med butikassistenten, Anja eller ejendomsmægleren, Frederikke.