ESG-spillet
Et dialog- og refleksionsspil om ESG mål
ESG-spillet er et analogt case-baseret refleksions- og dialogspil om ESG målene for undervisere på Niels Brock og andre ungdomsuddannelser.
Gennem cases og diskussioner får spillerne mulighed for at opleve, hvordan miljø (E), sociale forhold (S) og ledelse (G) spiller sammen, og hvilke dilemmaer der kan opstå i en virksomhed. Spillet skaber et rum, hvor man gennem egne argumenter og refleksioner får ESG ind under huden.
Spillet er udviklet i samarbejde med Tivoli og Niels Brock Fonden.
Spillets gang
Hver spiller får et linsekort, som de skal tale ud fra. Der er fire linsekort i spillet: E (environment), S (social), G (governance) og direktøren.
Foran spillerne ligger tre casekort. På skift læses casene højt. Hver case beskriver en situation med et dilemma, hvor virksomheden står over for et valg.
Example of two cases
Spillerne argumenterer nu ud fra deres linsekort:
Spilleren med E ser dilemmaet fra et miljøperspektiv.
Spilleren med S argumenterer ud fra de sociale hensyn.
Spilleren med G ser på ledelse og struktur.
Spilleren med direktørkortet skal lytte til de forskellige argumenter og derefter vælge, hvilken løsning virksomheden skal gå med.
På den måde oplever spillerne, hvordan de tre ESG-perspektiver kan trække i forskellige retninger – og hvordan beslutninger formes i spændingsfeltet mellem værdier, ansvar og strategi.