Os fra 6.B

Små spil om store følelser

Os fra 6.B er et læringsspil, der på en legende måde styrker klassens positive fællesskaber og forebygger ensomhed. Sammen oplever spillerne historien gennem hovedpersonernes øjne, og de er med til at bestemme, hvordan personerne reagerer.

Når elever oplever et trygt og rummeligt fællesskab, får de bedre selvtillid, trivsel og relationer – og de tør række ud til andre, hvis de selv eller en klassekammerat føler sig udenfor.
Spillet hjælper eleverne med at forstå værdier som ligeværd, tolerance, omsorg og respekt, og inviterer til dialog om, hvordan alle kan være med til at skabe en klasse, hvor alle føler sig inkluderet.

Os fra 6.B er udviklet med støtte fra Ole Kirk’s Fond.

Spillets gang

Os fra 6.B er for 2-4 spillere, hvor man ikke vinder eller taber på traditionel vis. I stedet bliver spillerne en del af en fortælling og skal i fællesskab beslutte, hvordan historien udvikler sig.

Spillet sættes op ved at lægge kortbunken og stemmekortet på bordet og fordele de farvede stemmebrikker mellem spillerne. På skift læser spillerne det øverste kort højt. Kortene kommer i sæt af tre og beskriver børnene, Mia, Lærke og Bilals oplevelser med ensomhed.

Hver oplevelse rummer to mulige udfald. Med stemmebrikkerne vælger spillerne i fællesskab, hvordan historien skal fortsætte. På den måde oplever de forskellige perspektiver, taler om konsekvenserne og finder sammen løsninger, der kan styrke klassens fællesskab.

En gennemspilning tager ca. 45 minutter, og spillet er særligt velegnet til grundskolens mellemtrin (4.–6. klasse). Det kan bruges i ”klassens time” eller som en del af undervisningen i fag som Dansk og Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, hvor det understøtter arbejdet med trivsel og fællesskab.

Previous
Previous

Bright Green

Next
Next

ESG-spillet